MBO Amersfoort ATEX-gecertificeerd

Duur van de training: 2 dagdelen van elk 3,5 klokuur (1 dag)
Vereiste voorkennis: geen minimale vooropleiding vereist
Kosten: € 290,- ( inclusief lesmateriaal en 1 keer examen)

MBO Amersfoort is als eerste Regionaal Opleidingscentrum in ons land gecertificeerd door de Stichting ATEX. Stichting ATEX heeft als doel om de veiligheid van arbeidskrachten die met explosieve stoffen werken te borgen en te verbeteren. Hiervoor ontwikkelt de organisatie examenmodules en certificeert ze onderwijsinstellingen. Het behalen van het certificaat betekent dat MBO Amersfoort voortaan studenten en arbeidskrachten mag opleiden voor het ATEX-certificaat.

Cursus

In de cursus Kennismaken met Explosiebescherming (ATEX 000) leren studenten de basisprincipes rondom explosie gevaarlijke atmosferen. Atmosferen die kunnen ontstaan bij het vrijkomen van brandbare stoffen – of het nu gas of een vast stofdeeltje is -, vermengd met lucht en een aanwezige ontstekingsbron kunnen ze beide een explosie veroorzaken. Studenten worden getraind om met risicoberperkende maatregelen zo’n ongewenste situatie te voorkomen. De training besteedt veel aandacht aan de koppeling van de ATEX-regeling met de praktijk. Er wordt geoefend met het ‘lezen’ van coderingsplaatjes op explosieveilig materieel en met het ontcijferen van het certificaat

Onderwerpen

• Wat is een explosie en hoe ontstaat een explosie
  • Basisbeginselen van explosiebescherming en voorkomen van een gevaarlijke explosieve atmosfeer
  • Basis over explosieveilig materieel
  • Gevaarlijke stoffen en explosieve atmosferen
  • Indeling in gevarenzones van zowel gas- als stofexplosies
  • Veilig werken met en in explosieve atmosferen. Hierin komen o.a. verantwoordelijkheden, scholing, gebruik van (hand)gereedschappen, explosieve arbeidsmiddelen en PBM’s aan bod.
  • Wetgeving, ATEX137(veilig handelen) en ATEX95 richtlijn (handel).

Oefeningen:

• Informatie verzamelen uit chemiekaarten
  • Zoneringstekening lezen
  • Veiligheidsmaatregelen treffen op basis van zoneringstekening
  • ATEX coderingen ontcijferen van explosie veilig materieel
  • Beschermwijzen achterhalen van explosie veilig materieel.

Toets/ examen:

• De training wordt afgesloten met een examen van de Stichting ATEX.
  • Het certificaat is drie jaar geldig.

Meer informatie

Bedrijven die geïnteresseerd zijn in de ATEX-bedrijfsopleiding kunnen contact opnemen met Tjitse Offinga, manager MBO Amersfoort Bedrijfsopleidingen, via t.offinga@mboamersfoort.nl. Meer informatie over de ATEX-bedrijfsopleidingen is binnenkort te lezen op de website van MBO Amersfoort.

Hardwareweg 15 3821 BL Amersfoort
Modemweg 3 3821 BS Amersfoort